Työnäyte: Valokuvamalli

Työnäyte: Valokuvamalli

Kuva: Konsta Leppänen / konstakuva.com

Päivittäisessä markkinoinnissa käytetään huomattavat määrät visuaalista materiaalia. Asia on niin arkipäiväinen, ettei siihen osaa edes kiinnittää huomiota.

Kuvaaja Konsta Leppänen tarvitsi tavallisen näköisiä malleja moottoripyörä-aiheiseen kuvaukseen. Kuvat tarvittiin asiakkaan ajankohtaiseen kevään markkinointikampanjaan. 40 taidon haasteessa on tavoitteena tutustua mahdollisimman laajasti erilaisiin yrityksiin ja työnkuviin, joten lähdin ilman muuta kuvauksiin malliksi.

Malliksi päästäkseen ei välttämättä tarvitse olla lihaksikas ja jylhäleukainen Fabio, vaan monessa käyttätarkoituksessa malleilta nimenomaan haetaan arkipäiväisyyttä.

Esimerkiksi päivittäistavarakaupan kuvastossa käytetään helposti samaistuttavia ihmisiä. Hajuvesiä, kelloja ja vaikkapa alusvaatteita puolestaan myydään vahvemmilla mielikuvilla, jolloin myös mallien täytyy olla mieleenpainuvampia.

Ulkonäön sijaan suurin karsinta jokamies-malleissa aiheutuu käytännön asioista. Täytyy olla käytettävissä arkipäivänä, koska kuvaajat ja tiimit työskentelevät silloin. Pitää olla ajoissa paikalla ja kestää pitkääkin odottelua. Ensikertalaisenakin täytyy ymmärtää työnjako; tehdä mitä pyydetään ja ennen kaikkea olla tekemättä muuta. Olla jakamatta turhia mielipiteitä, olla häiritsemättä toisten kuvauksia ja ylipäätään antaa työryhmän tehdä oma työnsä rauhassa.

Näiden jälkeen on plussaa, jos ei jännitä kameran tai ihmisten edessä - ja pystyy edes jollain tasolla tekemään pyydettäessä itsestään vaikkapa hyväntuulisen tai mietteliään näköisen.

Tarvittavat kuvat saatiin päivän aikana pakettiin, joten onnistuin tehtävässä riittävän hyvin kantaakseni jatkossa miesmallin glamoröösiä titteliä.

Valmistautuminen työhön

Tutustuin netissä loppuasiakkaan kampanjaan, johon tiesin kuvien tulevan. Kokosin ja pesin omat moottoripyörävarusteeni stylistin pyynnöstä kuvauksiin mukaan siltä varalta, että niille on käyttöä. Kampasin naaman.

Muistiinpanot

Oma leipätyöni sisältää vastuuta ja asioista huolehtimista. Siksi oli todella vapauttavaa, kun kuvausten työryhmässä oli jokaisella omat selkeät roolinsa. Hierarkisuuden hyöty tuotannossa oli ilmeinen, sillä tässäkin kampanjassa kuvaaja, stylisti ja mainostoimiston tiimi työskentelivät yhdessä ensimmäistä kertaa

  • Kuvaaja ja kuvausassari asettavat miljöön ja valaistuksen
  • AD kertoo, mitä tarvitaan ja päättää kelpaavatko kameralle kertyvät kuvat
  • Meikkaaja hoitaa mallin ihon kuvauskuntoon
  • Stylisti huolehtii, että mallin asu on sopiva
  • Tuottaja pitää huolen, että työryhmä saa tehtyä työnsä
  • Malli tekee mitä pyydetään ja yrittää lopun aikaa olla mahdollisimman paikallaan ja hiljaa

Vastaavalla roolien selkeyttämisellä ja jämäköittämisellä voisi olla positiivinen vaikutus monessa muussakin työyhteisössä, etenkin silloin kun projektiryhmään tulee ihmisiä useista eri yrityksistä

Autan työkseni yrityksiä kehittämään palveluita ja toimintamalleja. Tällä omalla Kivijalka.fi -sivustollani avaan mielenkiintoisimpia puolia työstäni; esimerkiksi vuonna 2018 suoritin leikkimielisen 40 taidon haasteen tutustuakseni uusiin aloihin ja ihmisiin.