Barry Schwartz ja miksi kaipaamme markkinointia

Barry Schwartz ja miksi kaipaamme markkinointia

Valinnanvapaus on halvaannuttavaa, ja pyrimme epämiellyttävästä tilanteesta eroon. Jos joku tarjoaa valmiita vastauksia ja vaikuttaa luotettavalta, otamme mielipiteen vastaan helpottuneena.

Tästä syntyy halumme vastaanottaa markkinoinnin viestejä.

Asiakas joutuu tekemään ostopäätöksen aina ennen kuin saa palvelun tai tuotteen. Kun samankaltaisia, kilpailevia vaihtoehtoja on paljon, päätöstä helpottavien vastausten antaminen - ja sitä kautta vaihtoehtojen rajaaminen - on jo itsessään merkittävä osa asiakkaan kaipaamaa palvelua.

Hyvä markkinointi vastaa tähän tarpeeseen. Hyvä markkinointi voi olla tuotteen brändäämistä siten että asiakas tunnistaa kohderyhmästä selkeästi itsensä. Hyvää markkinointia voi olla myyntimies, joka osaa poistaa huolet ja perustella miksi juuri kyseinen tuote sopii asiakkaalle. Hyvää markkinointia voi olla myös se, että kerrotaan miksi tuote ei sovi asiakkaalle.

Yhteistä kaikille, että tarjotaan asiakkaan kaipaamaa tietoa ostospäätöksen tekemiseksi.

Ostopäätöstä voidaan toki helpottaa erilaisilla palautus- ja peruutusmahdollisuuksilla, mutta asiakkaan kannalta ne vain lykkäävät väistämätöntä. Siksi näiden "takaovien" merkitys pitkän aikavälin asiakastyytyväisyydelle on aina pieni, vaikka kaupan syntymisen kannalta ovatkin tärkeitä.

Asiakas on aina tyytyväisempi tukeen, vaihtoehtojen vähentämiseen ostopäätöksen tekemisessä kuin mahdollisuuteen muuttaa mielensä.

Katso tästä Barry Schwartzin kiehtova puhe valinnanvapauden vaikutuksesta tunteisiin.

Autan työkseni yrityksiä kehittämään palveluita ja toimintamalleja. Tällä omalla Kivijalka.fi -sivustollani avaan mielenkiintoisimpia puolia työstäni; esimerkiksi vuonna 2018 suoritin leikkimielisen 40 taidon haasteen tutustuakseni uusiin aloihin ja ihmisiin.