TiedonjyvätJani Rosti

Henkilökohtainen viesti aktivoi vastaamaan

TiedonjyvätJani Rosti
Henkilökohtainen viesti aktivoi vastaamaan

Palautteen antaminen vaatii asiakkaalta vapaaehtoista ajankäyttöä. Jos vastaamisesta saatava palkinto on epäselvä, aikaa ei liikene. Etenkin asiakaspalautteen automaattinen kerääminen jättää palautteen antajan usein kylmäksi.

Vastaamiseen kuluvaa työtä - ajankäyttöä - voidaan yrittää vähentää eri tavoin, mutta vaihtoehtoisesti voidaan vahvistaa virikettä joka johtaa vastaamiseen.

Tein taannoin erääseen tarjouspyyntöön ratkaisuksi pienen työkalun, jolla myyjä voi helposti lähettää asiakastapaamisen jälkeen tekstiviestin. Viestissä pyydetään antamaan palautetta kohtaamisesta.

Monotonisen viestin sijaan myyjä voi klikkailla työkalulla adjektiiveja, jotka kuvaavat hänen omia ajatuksiaan asiakaskohtaamisesta. Adjektiivit ovat toki aina positiivisia, mutta eräänlaista palautteen antamista asiakkaalle siis.

Sosiaalinen koukku adjektiiveissa on, että niistä muodostuva henkilökohtainen viesti luo vastaanottajalle velvoitetta osallistua dialogiin.

Myyjän työn kannalta adjektiivien klikkailu tuo toki yhden työvaiheen lisää, mutta vastineeksi asiakas käyttää varmemmin omaa aikaansa palautteen antamiseen.

Sivutuotteena ruokitaan mielikuvaa yksilöllisestä palvelusta myös kohtaamisen jälkeen.

Kokeile työkalu-demoa tästä

Ps. Lähetä viesti jos haluat kokeilla tekstiviesteillä!

Autan työkseni yrityksiä kehittämään palveluita ja toimintamalleja. Tällä omalla Kivijalka.fi -sivustollani avaan mielenkiintoisimpia puolia työstäni; esimerkiksi vuonna 2018 suoritin leikkimielisen 40 taidon haasteen tutustuakseni uusiin aloihin ja ihmisiin.