D-ajokortti, TAKK

D-ajokortti, TAKK

40 taidon haasteessa asioiden järjestely ottaa huomattavan määrän työtä. Minun piti alunperin suorittaa D-ajokortti Easy Driverilla CE-ajokortin yhteydessä. Ehdin käydä jo teoriatunnit ja -kokeenkin, kunnes kävi ilmi, että olin tulkinnut säädöksiä väärin; ammattipätevyyden saamiseksi minun olisi käytävä minimituntien sijaan vähintään 75 tunnin koulutus.

Kuorma-autojen kanssa on jonkun verran töitä, joita pystyy tekemään ilman ammattipätevyyttä. Esimerkiksi oman yrityksen tuotteita voi monessa tapauksessa ajaa ilman. Linja-autoissa käytäntö on kuitenkin ehdottomampi; ilman ammattipätevyyttä ei D-kortilla pysty kyydittämään kuin omaa perhettä - ja tämäkin vain sillä ehdolla, että auto on oma. 

Ei ollut siis järkeä jatkaa edes ajokortin suorittamista, jos - ja kun - budjetti ei kestäisi käydä laajempaa koulutusmäärää ammattipätevyyden hankkimiseksi.

Monessa muussa tapauksessa olisin varmaankin jättänyt asian tässä kohtaa sikseen, mutta Easy Driverin teoriatunnit olivat poikkeuksellisen mielenkiintoisia. Kouluttaja oli ajanut paljon tilausajoja, ja pääsin kerrankin kyselemään kaiken mahdollisen alasta. Olen aina ajatellut, että linjurimiehen homma voisi sopia minun luonteelle - ja teoriatuntien jälkeen olin asiasta täysin varma.

Parin-kolmen viikon kypsyttelyn jälkeen päädyin sattumalta surffailemaan Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen sivuja, ja päätin kaikesta huolimatta vielä kysäistä miten tarvittavat ammattipätevyys-opinnot järjestyisivät. Ja järjestyiväthän ne. Nyt suoritan TAKK:ssa tutkinto-opiskelijoiden rinnalla ammattipätevyyttä - ja siinä ohessa D-ajokortin.

---

Ajoin ensimmäisellä TAKK:n ajotunnilla Tampereen kaupungin entistä Netti-Nysseä. Kolmiakselinen Volvo on lähes tulkoon maksimimittainen linja-auto, mikä tuntui ajaessa ennen kaikkea liikenneympyröissä ja risteyksissä. Ajolinjat valitaan hieman eri tavalla kuin esimerkiksi puoliperävaunulla, mutta periaate on sama; jätetään sivusuunnassa tilaa manöveereille ja käytetään risteysalueita ujostelematta hyväksi.

Vaikeinta oli ensi alkuun hahmottaa eturenkaiden sijainti. Kuljettaja kun istuu linja-autossa reilusti etuakselin etupuolella. Keulaa tarvitsee tästä syystä käännöksissä viedä melko pitkälle, mutta samalla sivupeilit alkavat osua liikennemerkkeihin ja valotolppiin mikäli ulottuvuuksia käyttää liikaa.

Muilta osin linja-auto osoittautui kuitenkin suorastaan mukavaksi ajaa. Risteyksissä saa varoa peilejä ja ylityksiä, töyssyissä etupään pientä maanvaraa, mutta matka-ajossa kuljettajan penkki hakkaa miellyttävyydessään monet henkilöautot. Automaattivaihteisto, hiljainen takamoottori ja ripeä etenemiskyky tekevät ajamisesta mukavaa.

Ja kun vielä tottuu ajamaan leveää autoa riittävän keskellä kaistaa, ei ulottuvuuksiakaan juuri huomaa.

Ajotunneilla ajaminen keskittyi pääasiassa kaupunkiympäristöön. Näin siksi, että kaupunkiajossa huomioitavia tilanteita - ja kouluttajan penkiltä kuuluvia huomioita - tulee mahtava määrä enemmän kuin staattisessa maantieajossa.

Kouluttajat osasivat viedä oppimista todella osuvasti eteenpäin, ja muutaman ajotunnin jälkeen ajelu sujui yksittäisiä tilannekorjailuja lukuunottamatta jo kelvollisesti. Ensimmäistä ajokertaa lukuunottamatta koulutusajokkina toimi TAKK:n turisti-Scania, joka on hieman lyhyempänä autona Netti-Nysseä helpompi kurvailtava. 

Siinä missä CE-korttia ajaessa olo oli kaikkea muuta kuin rutinoitunut rekkamies, linja-auton kanssa inssiajo tuntui jo ajelulta muiden joukossa. Kaiken kaikkiaan en malta odottaa ensimmäistä sovittua tilauskeikkaa elokuun lopussa; tämä kortti ei nimittäin jäänyt pelkäksi taitohaasteen kuriositeetiksi..

Koulutusajokkina toimi Scanian uudehko turistibussi. Kuva todisteena, että peilitkin pysyivät ajoissa ehjänä

Koulutusajokkina toimi Scanian uudehko turistibussi. Kuva todisteena, että peilitkin pysyivät ajoissa ehjänä

Autan työkseni yrityksiä kehittämään palveluita ja toimintamalleja. Tällä omalla Kivijalka.fi -sivustollani avaan mielenkiintoisimpia puolia työstäni; esimerkiksi vuonna 2018 suoritin leikkimielisen 40 taidon haasteen tutustuakseni uusiin aloihin ja ihmisiin.