Trukki-koulutus, Toyota Material Handling

Suomi on läntisen Euroopan harvoja maita, jossa trukin puikkoihin ei tarvita mitään muuta kuin työnantajan lupa. Kymmenisen vuotta sitten säädöksiä tiukennettiin sen verran, että lupa pitää olla nyt kirjallisena - aiemmin riitti pelkkä suullinen kuittaus.

Yhtä kaikki, sellaista käsitettä kuin trukkikortti ei siis lain silmissä ole olemassa. Tästä huolimatta trukkikortti toistuu usein työpaikkailmoitusten vaatimuksissa. Selkeämpää olisi kuitenkin puhua trukin turvallisuus- ja käyttökoulutuksista.

Ulkoisten koulutusten tarkoituksena on helpottaa työnantajan päätöksentekoa. Työnantaja ottaa luvan myöntäessään vastuun työntekijän tekemisestä. Siksi "trukkikortti" - kaikesta määrittelynsä väljyydestä huolimatta - on monessa työpaikassa muodostunut pakolliseksi vaatimukseksi. Todistus koulutuksen käymisestä auttaa työnantajaa varmistamaan edes jonkinlaiset perustiedot aiheesta.

Itselläni ei ole trukeista aiempaa kokemusta, joten kysyin (ja pääsin) Toyota Material Handlingin trukinkuljettajan turvallisuuskoulutukseen. 40 taidon haasteen ajatus on tutustua mahdollisimman laajasti erilaisiin yrityksiin, ja Toyota on prosessiensa osalta yksi mielenkiintoisimmista. Konserni on tunnettu toimintatapojensa ja käytäntöjensä määrätietoisena kehittäjänä, muun muassa lean-ajattelun kotina.

Toyotan koulutus on halvimpiin trukkikortin nimellä myytäviin koulutuksiin verrattuna hieman hinnakkaampi, mutta vastaavasti rahalle saa hyvän vastineen. Laadukas jälkimarkkinointi - koulutus mukaan lukien - näyttelee keskeistä roolia Toyotan kaltaisten valmistajien kaupankäynnissä. Trukit tuotteena kun ovat äärimmäisen kilpailtuja.

Koulutustilat sijaitsivat Vantaalla, jossa on muun muassa Toyotan vuokratrukkien varastotilat

Koulutustilat sijaitsivat Vantaalla, jossa on muun muassa Toyotan vuokratrukkien varastotilat

Päivän mittaisessa koulutuksessa oli itseni lisäksi neljä muuta osallistujaa, kaikki Toyota Material Handlingin asiakasyrityksistä. Samoja koulutuksia järjestetään myös asiakkaiden tiloissa, jolloin ryhmäkoko voi olla hieman isompi. Puolen tusinaa osallistujaa on silti mediaanimäärä.

Pienen ryhmäkoon myötä koulutus oli tunnelmaltaan avoin ja mukavasti etenevä. Keskusteluihin toi lisäpontta se, että kouluttaja tiesi asiakasyritystensä kalustot, -toimintakulttuurit ja -tilat omakohtaisesti. Näin esimerkeissä ja ajatuksenvaihdoissa päästiin huomattavasti pintaa syvemmälle.

Oli muun muassa mielenkiintoista kuulla, kuinka suuri merkitys omistajanvaihdoksella oli ollut erään asiakasyrityksen toimintatapoihin.

Suomessa työnantaja selviää tapaturmista melko pienillä sanktioilla, mutta uuden amerikkalaisomistajan myötä turvallisuuteen oli panostettu huomattavasti aiempaa enemmän - koulutuksista ja raportointikäytännöistä aina toimitilojen yleisilmeeseen asti. Tapaturmat ja oikeushaasteet ovat yhdysvaltalaiselle konsernille huomattava taloudellinen riski, riippumatta siitä minkä maan tuotantolaitoksessa asioita tapahtuu.

Samaisesta syystä ei tarvitse mennä Britteinsaaria pidemmälle, kun trukkikoulutus kestää useamman päivän - ja antaa vain määräaikaisen ajoluvan, yhdelle kalustotyypille kerrallaan. Näin ollen esimerkiksi vastapainotrukkia puutarhalla pyöritellyt kuski ei saa ilman lisäkoulutusta toimia logistiikkakeskuksen työntömastokaluston parissa.

Eri trukkityypit eroavat toisistaan melkoisesti. Siksi turvallisuus- ja käyttökoulutukset ovat tavallisesti toisistaan erillään. Käyttökoulutus annetaan suoraan siihen kalustoon, jota yrityksessä käytetään - turvallisuuskoulutus on yleispätevämpi

Eri trukkityypit eroavat toisistaan melkoisesti. Siksi turvallisuus- ja käyttökoulutukset ovat tavallisesti toisistaan erillään. Käyttökoulutus annetaan suoraan siihen kalustoon, jota yrityksessä käytetään - turvallisuuskoulutus on yleispätevämpi

Jos trukin turvallisuusriskit tiivistää nopeasti, trukki kestää - mutta ihmiset ja ympäristö eivät. Pienikin trukki painaa helposti henkilöauton verran. Kun yhtälöön lisätään varaston liukas lattia ja vähän tavallista kiireisempi päivä, kustannuksia syntyy muillekin kuin asiakkaalle.

Koulutuksessa käytetyn vertailuluvun mukaisesti jokaista trukin korjailuun kuluvaa euroa kohti tarvitaan 10 euroa lisää kaiken muun korjaamiseen; sairaskuluihin, ympäristön fiksailuun, tavarahävikkiin, viivästyksiin ja vaikkapa kaatuneiden hyllyjen uudelleenrakentamiseen.

Henkilövahinkojen tilastoissa trukit eivät ole kovinkaan näkyvästi esillä. Mutta vastaavasti sitten kun trukin kanssa tapahtuu, vahingot ovat suurien massojen vuoksi huomattavasti keskiarvo-tapaturmaa vakavampia.

Positiivista oli huomatta muiden käymieni turvallisuuskoulutusten tavoin, että kehityksen suunta on alalla positiivinen - myös muutenkin kuin pelkkinä tilastoina. Moni katastrofiherkkä toimintatapa, joka vielä uran alkupuolella oli ammattimiehille näyttäytynyt yrityksissä normaalina, herätti tässäkin koulutuksessa lähinnä nostalgista hilpeyttä.

Tukiopetuksena järjestyi myös vastapainotrukin tiivis käyttökoulutus

Tukiopetuksena järjestyi myös vastapainotrukin tiivis käyttökoulutus

Alunperin hakeuduin turvallisuuskoulutukseen siksi, että pääsisin sen jälkeen helpommin kyselemään trukin ajomahdollisuutta. Toyotan mahtava asiakaspalvelu kuitenkin yllätti tässä. Vaikka käyttökoulutus ei sisältöön kuulunut, sain "tukiopetuksena" valita päivän päätteeksi haluamani trukin, jonka ohjauslaitteisiin ja operointiin pääsin kouluttajan avulla tutustumaan.

Sähkötoimiset, pienehköt vastapaino-trukit ovat monien varastopihojen ja -hallien yleishöyliä, joten valitsin käyttökoulutukseeni ilman muuta sellaisen. Näin minulla on yrityskohtaisen perehdytyksen jälkeen mahdollista hoitaa jo vaikkapa yksittäisen lavan nosto kuorma-autosta varastoon. 

Varsinaiseen lastinpurun työtahtiin pitäisi ajorutiinia hioa tunti jos toinenkin lisää..

Valmistautuminen koulutukseen:
 - Katsoin Youtubesta videoita trukin käyttämisestä, etten vaikuttaisi ammattimiesten seassa ihan idiootilta. Hakusanana "How to operate forklift"
 - Eksyin myös hakusanaan "Forklift fails", joka oli koulutusta ajatellen yllättävän antoisaa
 - Tutustuin etukäteen Toyotan trukkitarjontaan ja koitin sisäistää keskusteluiden varalta eri trukkityypit käyttötarkoituksineen. Surffailin myös muiden valmistajien sivuja
 - Klikkailin Toyotan sivut yleisesti läpi sillä tasolla, että ymmärsin millaista kauppaa Material Handling tekee ja miten trukit tuotteena sijoittuvat tarjontaan

Muistiinpanot:
 - Suomessa on kevyet vastuu- ja lupakäytännöt verrattuna moneen muuhun maahan; ulkomailla oikeushaasteet ja vahingonkorvaukset ovat huomattavasti kovempia, siksi myös ennaltaehkäisevät turvallisuustoimet ovat kotimaisia mittavampia
 - Toyotan maine prosessikehityksessä ei ole huuhaata. Toyota Material Handling on muun muassa optimoinut huoltotoimintaa siten, että seuraavan päivän varaosat toimitetaan ympäri Suomea olevien asentajien autoihin yön aikana. Kuljetusyrityksillä on autojen avaimet ja -osoitteet. Näin asentajien työaika ei kulu osien noutamiseen. Vantaan varaosahallilla näkyi näitä asentajille lähteviä laatikoita.
 - Trukki on sinällään helppo käyttää, mutta operointi vie huomiota ensi alkuun yllättävän paljon; itse esimerkiksi unohdin harjoitellessa poikkeuksetta tarkistaa taustapeilin ennen kuin lähdin peruuttamaan, vaikka muistettavia asioita oli tasan kaksi
 - 20-vuotiaat miehet saavat erityismainintoja jokaisessa turvallisuuskoulutuksessa. Jos on kiire, oiotaan ja sattuu. Jos ei ole kiire, leikitään ja sattuu. Tämän riskiryhmän tunnistamiseen työpaikoilla ei onneksi tarvita big dataa ja tiedemiehiä

Autan työkseni yrityksiä kehittämään palveluita ja toimintamalleja. Tällä omalla Kivijalka.fi -sivustollani avaan mielenkiintoisimpia puolia työstäni; esimerkiksi vuonna 2018 suoritin leikkimielisen 40 taidon haasteen tutustuakseni uusiin aloihin ja ihmisiin.