Pelimyyjä-koulutus, Veikkaus (online)

Pelimyyjä-koulutus, Veikkaus (online)

Aion 40 taidon haasteen merkeissä päästä tutustumaan päivittäistavarakaupan myymälätöihin. Ikärajapassin lisäksi Veikkauksen pelimyyjä-koulutus on hyvä pohjataito helpottamaan sisäänpääsyä.

Veikkauksen koulutukset on tarkoitettu asiamies-myymälöiden henkilökunnalle, mutta sain isona apuna Veikkauksen koulutuspuolelta väliaikaiset tunnukset verkko-opiskeluun. Näin pääsin suorittamaan Veikkauksen Treenaamon online-version pelimyyjä-koulutuksesta sekä perehdytykset Veikkauksen ja Fintoton eri pelityypeistä - siitä huolimatta, etten (vielä) ole minkään myymälän riveissä.

Ammatillisesti tarkasteltuna Veikkaus on todella mielenkiintoinen yritys, sillä kokemusta asiamiesten välityksellä tapahtuvasta myynnistä on useiden vuosikymmenien ajalta. Veikkauksen brändi ja myynti kun on myymälässä yksinomaan asiamiehen työntekijöiden varassa.

On mielenkiintoista ajatella, mitä kaikkea tarvitsee tehdä, että yritys pystyy toimimaan välikäsien kautta. Ihan konkreettisena esimerkkinä: katso seuraavan kerran kaupassa käydessäsi Veikkauksen mainosmateriaalin alareunaan. Kaikissa materiaaleissa on tulostettuna ohjeet, millä aikavälillä materiaali on esillä.

Kuten arvata saattaa, pelimyyjä-koulutus on edellä mainituista syistä verkkoversiona(kin) hyvin toteutettu. Materiaali on kattavaa, sisältö on rytmitetty helposti omaksuttaviin kokonaisuuksiin ja koulutus etenee mukavan määrätietoisesti. Osaamista kerrataan pienillä välitesteillä, ja siellä täällä on linkkejä Veikkauksen omilla nettisivuilla olevaan lisäsisältöön. Kiinnostunut opiskelija voi lukea esimerkiksi yrityksen ja pelien historiasta.

Erityisen toimivia ovat oppimateriaalin seassa olevat videot. Niissä korostui asiamiehen rooli myynnin tekijänä. Mieleen jäi erityisesti video, jossa selvitetään myymälän aamurutiineja, kuten materiaalien esillepanoa ja porukkapelien valmistelua. Videoiden toteutus ja onnistunut castaus vaikutti siihen, että ainakin itseeni tarttui uteliaisuus päästä kokeilemaan ja tekemään. Esimerkiksi tarjolla oleviin porukkaveikkauksiin voi asiointipisteessä yksittäinen työntekijäkin vaikuttaa paljon.

Yleisten aiheiden lisäksi koulutus sisälsi toki myös huomattavan määrän käytännön asiaa. Niinpä nyt minullakin on perustiedot muun muassa veikkauspäätteen käytöstä. Veikkauskortti, kaksi riviä, ei jokeria, tuplaus ja maksun jälkeen päätteen nollaus, kiitos!

Valmistautuminen koulutukseen:

Ei mainittavaa valmistautumista

Muistiinpanot:

Myynnin ja brändin toteuttaminen asiamiesten välityksellä on kiehtova aihe. Esimerkiksi kuljetusyhtiön rooli asiakaskokemuksessa on merkittävä, kun asiakas tekee ostoksen verkossa. Olemme tottuneet siihen, että lähetti vain tuo paketin - mutta entä jos hän toteuttaisi paketin myyneen verkkokaupan asiakaslupausta edes pieneltä osin. Ja voiko verkkokauppa edellyttää asiakaspalvelu-henkistä kuljettajaa? Siistiä pukeutumista? Puhdasta ajokalustoa? Pystyisikö kuljettaja kysymään asiakkaalta muita ostotarpeita? Tai ojentamaan alennusvoucherin kiitoksena verkkokauppiaan puolesta?

Autan työkseni yrityksiä kehittämään palveluita ja toimintamalleja. Tällä omalla Kivijalka.fi -sivustollani avaan mielenkiintoisimpia puolia työstäni; esimerkiksi vuonna 2018 suoritin leikkimielisen 40 taidon haasteen tutustuakseni uusiin aloihin ja ihmisiin.